Printre atâtea profeții ce văd cultura redusă la mesaje-text pe telefonul mobil și la proiecții holografice inconsistente, orizontul își completează totuși azi geografiile cu mari construcții global-metropolitane. Astfel, epopeea compozit-barocă, asumat subiectivă și apăsat erudită a lui Valerian Sava se alătură mănoaselor șantiere vaste care, profitând de un climat relaxat de creație, mărturisesc vigoarea creativă a celor aleși.
Critic de pasiune, de vocație, de îndărătnicie și deci de cursă lungă, Valerian Sava a găsit în sine resursele de a păși mai departe în opera lui, recuperator-polemică, pe seama cinematografiei românești actuale, ajungând, iată, la volumul al treilea al unei a treia cărți. Mărturie emoționantă a unui pathos personal, a unei bătălii idiosincratice și a unei nobleți discursive, proiectul întregește nu doar efigia unui autor, ci și un peisaj cultural în care cărțile de excepție pot surveni și dinspre noile media și rețele de socializare (Facebook în cazul de față).
Ținând în mână acest volum, bucuros că lupta continuă, nu poți spune altceva mai stenic decât că... Valerian Sava merge mai departe, împlinind și conștiința critică de sine a noului nostru cinema. (OVIDIU PECICAN)
Cuprins
Preliminarii la imersiunea-excurs / în istoria în curs.
3 – Prefață
2022 – II
72. Malpraxis critic in progress: front comun contra filmului R.M.N. de Cristian Mungiu • 73. Rondul de noapte de Iosif Demian, „politicile corpului” în alte filme și non-filmele • 74. Documentarul Delta Bucureștiului de Eva Pervolovici – revelația unei toamne cu subsol aglomerat • 75. Un pariu pierdut (Marocco de Emanuel Pârvu) și altul cîștigat: Paradisul Naivilor de Copel Moscu • 76. Les films de Cannes 2022, la Bucureștiul filmic în cădere liberă • 77. Încă în siajul Cannes-ului 2022: filmul românesc premiat, La Palme d’or & filmul de deschidere • 78. La antipozi – un tînăr cineast se reinventează, un clasic în viață devine narcisiac • 79. În loc de Top sau Podium, Remember/Memento 2022 – filme & ceva filmologie
2023 – I
80. Scrisoare deschisă lui Tudor Giurgiu & Mihai Chirilov, despre Premiile Gopo și reformarea lor • 81. Ultimele filme de la Cannes 2022 și nominalizatele la Oscarurile 2023, în Bucureștiul ultrașilor ecraniști • 82. „Scandalul” Oscarurilor 2023 – cîștigătorii și perdanții, apud Iulia Blaga și alții • 83. Soluții de continuitate sau în disperare de cauză; și nou record al ultrașilor ecraniști • 84. Revelații la American Independent FF 7, final precipitat al stagiunii filmice și Premiile Gopo 2023
Indice de nume
Indice de titluri – filme, cărți, publicații
Cronologie foto 2022-II – 2023-I
Valerian Sava este critic și istoric de film. A fost, din 1957, redactor-șef al revistei FILM, desființată în 1958 din motive politice, redactor fondator, sub direcția lui Victor Iliu, în 1963, al revistei Cinema, secretar al Secției de critică și coorganizator al Clubului criticii din cadrul Asociației Cineaştilor din România, sub președinția lui Ion Popescu Gopo (anii ’70-’80), secretar general de redacție și redactor al paginilor de artă al revistei Literatorul, cu Marin Sorescu redactor-șef, în anii ’90, cadru didactic asociat, titular al cursului Critică și presă cinematografică la Facultatea de Film a Academiei de Teatru și Film – Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică din București, în aceiași ani. Este titularul paginii Mono-dialoguri filmo-critice postate din 2018 pe Facebook de firma Rova Film, patronată de Marian Crișan. Distins de Asociația Cineaștilor din România cu Premiul pentru critică în 1978.
A publicat volumele: Istoria critică a filmului românesc contemporan, cu o Retrospectivă de la începuturi. 1. Obsedantul deceniu (Editura Meridiane, 1999), O istorie subiectivă a tranziției filmice. Al Patrulea Val, restaurația mediocrată și refondarea cinemaului românesc (Vol. 1, 2, 3, Editura Paralela 45 – 2011, 2012, 2013) și Post/neoistoria filmului românesc (și nu numai) în mono-dialoguri critice (via Facebook & Extra-Fb.). Vol. 1 și Vol. 2 (Editura Școala Ardeleană, 2021, 2022).